Η.Π.Α.: Σφυγμομέτρηση της αγοράς τροφίμων και ποτών ΗΠΑ και εκτιμήσεις για το 2023 – Παρουσίαση της εταιρείας IRI - NPD (Σικάγο, 23 Αυγούστου 2022) / Γραφείο Ο.Ε.Υ. στο Σικάγο

Το Γραφείο Οικονομικών & Εμπορικών Υποθέσεων της Ελλάδας στο Σικάγο μάς ενημερώνει για τα ακόλουθα:

"Η εταιρεία ερευνών αγοράς IRI - NPD με έδρα το Σικάγο διοργάνωσε διαδικτυακό σεμινάριο με τίτλο «The Shifting Market for Complete Food – And What to Expect Next», όπου παρουσιάστηκε η ομότιτλη έρευνα αγοράς με τρείς άξονες: α) Αλλαγές στη ζήτηση τροφίμων και ποτών, β) Επίδραση του πληθωρισμού στην κατανάλωση τροφίμων και ποτών και γ) Εκτιμήσεις για το 2023. Το υλικό της έρευνας σας είναι συνημμένο στην παρούσα δημοσίευση.

                 Η έρευνα, σε μεγάλο βαθμό, επιβεβαιώνει τις αλλαγές, που παρατηρούμε στην καταναλωτική συμπεριφορά των Αμερικανών σε ό,τι αφορά την κατανάλωση τροφίμων και ποτών, όπως επισημαίνονται σε προηγούμενα έγγραφά μας.  Από την παρουσίαση συγκρατούμε τα κάτωθι σημεία ελληνικού ενδιαφέροντος:

Α) Αλλαγές στη ζήτηση τροφίμων και ποτών

ž   Κυρίαρχη τάση η κατανάλωση των βασικών γευμάτων και ποτών στο σπίτι (μεταβολή 2019-22 9,7%) αντί για έξω (-6,4%). Η τάση ενδυναμώνεται και από την ενίσχυση της τηλεργασίας ως μοντέλου εργασίας.

ž   Αναδεικνύεται η ευκολία και ταχύτητα στην προετοιμασία του γεύματος, χωρίς συμβιβασμό στη γευστικότητα και απόλαυση. Μείωση της έμφασης στην υγεία και ευεξία. Το γεύμα αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο ως κοινωνική περίσταση.

ž   Διακρινόμενες τάσεις: Ενίσχυση του ανοσοποιητικού και υγεία του πεπτικού συστήματος (προϊόντα που περιέχουν ενεργές ή ζωντανές καλλιέργειες, βότανα, μέλι, λάδι CBD). Διεθνείς κουζίνες (μεσογειακή). Καυτερές γεύσεις (καυτερές πιπεριές, σάλτσες, ξηροί καρποί με καυτερά καρυκεύματα).

ž   Άνοδος των λειτουργικών ποτών καθώς και των premium έτοιμων γευμάτων, μεταξύ των οποίων και τα ιχθυηρά.

Β) Επίδραση του πληθωρισμού στην κατανάλωση τροφίμων και ποτών

ž   Το κόστος του φαγητού στο σπίτι αυξήθηκε κατά 13,1% τον Ιούλιο του 2022, ωστόσο η τιμή του φαγητού έξω είναι 3,5 φορές υψηλότερη, με αποτέλεσμα να ανακοπεί η ανοδική τάση της εστίασης και να στραφούν οι καταναλωτές σε φθηνά εστιατόρια.

ž   Απομάκρυνση από τα premium προϊόντα, τα οποία ως τώρα πολλοί καταναλωτές αγόραζαν χάρη στην λήψη της κυβερνητικής οικονομικής ενίσχυσης (Stimulus). Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιείται επανεστίαση στα βασικά είδη διατροφής, προτιμώνται τα private labels ή προϊόντα σε προσφορά, περιορίζεται η σπατάλη φαγητού και η ζήτηση ανακατευθύνεται προς τα φθηνότερα προμηθευτικά κανάλια, είτε φυσικά καταστήματα, είτε ηλεκτρονικά.

ž   Τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο στα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα, αλλά και στα νοικοκυριά με μεσαίο εισόδημα, που στήριξαν τη ζήτηση κατά το 2021.

Γ) Εκτιμήσεις για το 2023

ž   Υπάρχει πληθώρα μακροοικονομικών σεναρίων, ωστόσο πιο πιθανή είναι η όξυνση της ευαισθησίας του καταναλωτή στις τιμές, η συγκράτηση του προϋπολογισμού των νοικοκυριών για φαγητό και η κατανάλωση στο σπίτι.

ž   Πρόκειται να σημειωθούν αλλαγές στην κατανάλωση, που οφείλονται στην ψηφιοποίησή της.

ž   Ως προς την εστίαση, η πορεία της αναμένεται να παραμείνει επίπεδη, με ενδεχόμενη κάποια ελάχιστη άνοδο.

ž   Η ζήτηση για νέες γευστικές εμπειρίες ξεκινάει από τα εστιατόρια. Οι κύριες ανερχόμενες μεσογειακές γεύσεις είναι τα καρυκεύματα για φαλάφελ (643%), το χούμους (60%) και το ταχίνι (72%).

Συμπερασματικά,

α) Από τη σκοπιά της προώθησης των ελληνικών τροφίμων και ποτών, καθώς μειώνεται η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην επίτευξη μιας συμφέρουσας για τον καταναλωτή σχέσης μεταξύ ποιότητας και τιμής.

β) Η έμφαση παραμένει τόσο στην ευκολία προετοιμασίας, όσο και στη δημιουργία μιας αξιόλογης γευστικής εμπειρίας, εφόσον και τα δύο αποτελούν κεντρικά στοιχεία της ταυτότητας του μέσου Αμερικανού καταναλωτή, παρά την οικονομική στενότητα".