Αναδημοσίευση από την εφημερίδα ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ:
Πιο σαφείς πληροφορίες σχετικά με την ανθεκτικότητα και τη δυνατότητα επισκευής του προϊόντος που αγοράζουν θα έχουν οι καταναλωτές με την
ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της νέας ευρωπαϊκής οδηγίας 2024/825.
Οι νέοι κανόνες της Κομισιόν, που στοχεύουν στην ενδυνάμωση των καταναλωτών στο πλαίσιο της «πράσινης μετάβασης», θα τεθούν σε εφαρμογή από τις 27 Σεπτεμβρίου 2026, ωστόσο τα κράτη-μέλη θα πρέπει να μεταφέρουν την οδηγία στην εθνική τους νομοθεσία έως τις 27 Μαρτίου 2026.
Με την εφαρμογή του νέου πλαισίου, οι καταναλωτές θα ενημερώνονται επίσης καλύτερα σχετικά με τα δικαιώματά τους όσον αφορά τη νόμιμη εγγύηση. Επιπλέον, θα απαγορεύονται οι ασαφείς οικολογικοί ισχυρισμοί, πράγμα που σημαίνει ότι οι εταιρείες δεν θα μπορούν πλέον να δηλώνουν ότι τα προϊόντα τους είναι «πράσινα» ή «φιλικά προς το περιβάλλον» εάν δεν μπορούν να αποδείξουν ότι πράγματι είναι.
Θα απαγορεύεται επίσης η προαιρετική αναγραφή αναξιόπιστων λογοτύπων βιωσιμότητας, καθώς και οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, όπως οι ψευδείς ισχυρισμοί σχετικά με τη βιωσιμότητα ενός προϊόντος.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί, ιδίως οι ισχυρισμοί σχετικά με το κλίμα, σχετίζονται όλο και περισσότερο με τις μελλοντικές επιδόσεις με τη μορφή της μετάβασης σε ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα ή στην κλιματική ουδετερότητα, ή παρόμοιου στόχου, έως συγκεκριμένη ημερομηνία. Μέσω αυτών των ισχυρισμών, οι έμποροι δημιουργούν την εντύπωση ότι οι καταναλωτές συμβάλλουν σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακααγοράζοντας τα προϊόντα τους.
Για να διασφαλιστεί ο δίκαιος χαρακτήρας και η αξιοπιστία των εν λόγω ισχυρισμών, θα πρέπει να απαγορεύεται η χρήση τους, όταν αυτοί δεν υποστηρίζονται από σαφείς, αντικειμενικές, διαθέσιμες στο κοινό και επαληθεύσιμες δεσμεύσεις και στόχους που αναλαμβάνει ο έμπορος και δεν περιλαμβάνονται σε ένα λεπτομερές και ρεαλιστικό σχέδιο εφαρμογής που δείχνει τον τρόπο με τον οποίο θα επιτευχθούν οι εν λόγω δεσμεύσεις και οι στόχοι και κατανέμει πόρους για τον σκοπό αυτό.
Το εν λόγω σχέδιο εφαρμογής θα πρέπει να περιλαμβάνει όλα τα σχετικά στοιχεία που απαιτούνται για την εκπλήρωση των δεσμεύσεων, όπως οι δημοσιονομικοί πόροι και οι τεχνολογικές εξελίξεις, εάν ενδείκνυται και σύμφωνα με το δίκαιο της Ένωσης.
Οι εν λόγω ισχυρισμοί θα πρέπει επίσης να επαληθεύονται από τρίτο εμπειρογνώμονα, ο οποίος θα πρέπει να είναι ανεξάρτητος από τον έμπορο, απαλλαγμένος από συγκρούσεις συμφερόντων, με πείρα και ικανότητα σε περιβαλλοντικά ζητήματα και ο οποίος θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί την πρόοδο του εμπόρου τακτικά όσον αφορά τις δεσμεύσεις και τους στόχους, συμπεριλαμβανομένων των οροσήμων για την επίτευξή τους.
Οι έμποροι θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα εν λόγω τακτικά πορίσματα του τρίτου εμπειρογνώμονα τίθενται στη διάθεση των καταναλωτών.
ΔΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ (ΕΕ) 2024/825 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ της 28ης Φεβρουαρίου 2024: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2024/825/oj?locale=el